UA-119771777-1
هوش مصنوعییادگیری ماشین

هوش مصنوعی در هوشمندسازی بیمارستان ها | قسمت اول |

بررسی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ( AI ) شاخه ای از علوم کامپیوتری است که بر ایجاد ماشین ها و نرم افزارهایی  که در شرایط مختلفی شبیه انسان رفتار می کند و با یادگیری، برنامه ریزی و تحلیل های مختلف، می تواند بیمارستان هوشمند را ایجاد کند. با استفاده از فن آوری های در حال ظهور مانند اینترنت اشیاء IOT، تجزیه و تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و داده های عظیم، برای ایجاد ابزارهای هوشمند برای کمک به پزشکان در سطوح مختلف در در حال گسترش است. AI به طور چشمگیری پیشرفت پیدا کرده است تا جایی که در مراقبت های پزشکی و بهداشتی و تحلیل داده های بیماران بیش از هر زمان دیگری دقیق شده است.

ماشین ها تنها در صورت داشتن داده های زیاد و یادگیری موضوعی که انسان ها برای ماشین درنظر می گیرد می توانند کارها و وظایفی را انجام دهند. ماشین ها توانایی شناسایی الگوهای ورودی، طبقه بندی رگرسیون ها و خروجی های ضبط شده برای استفاده های آینده را دارند. در اینجا سه مورد از نحوه کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت های پزشکی و بهداشتی را که انسان ها را به شگفت زده می کند، بیان خواهیم کرد :

جراحی روباتیک به کمک هوش مصنوعی

روبات ها و ماشین ها به میزان بیشتری نسبت به قبل مورد استفاده قرار می گیرند تا در انجام اقدامات و فعالیت های مرتبط با جراحی های دقیق و حساس کمک کنند. این سیستم ها ، داده ها را در پروسه های مختلف خود جمع آوری و تحلیل می کنند. این روش به جراحان در طول جراحی به طور قابل توجهی کمک خواهد کرد. AI بر اساس اطلاعات اینترنت اشیاء ( IOT ) می تواند با دقت بالاتری تصمیم گیری کند و از طریق دستگاه متصل با داده های بدن بیمار و با استفاده از یادگیری ماشین جراحی را مدیریت می کند؛ همچنین به طور قابل توجهی هزینه بیمار را کاهش می دهد و نتایج بهتری را ارائه می دهد.

البته این نوع جراحی از طریق نظارت انسان انجام می شود. به عنوان مثال،در جایی که ابزار مستقیما حرکت می کند، یک جراح می تواند ابزار را از طریق یک دستگیره یا کامپیوتر کنترل کند. کنترل از راه دور به یک جراح انسانی اجازه می دهد که حرکات طبیعی انجام دهد در حالی که ابزارهای روباتیک این حرکت ها را با استفاده از ابزارهای دقیق با حرکت های میکرونی رفتار یک جراح واقعی را ارائه می دهد. در نتیجه حضور پزشک در زمان جراحی در کنار بیمار الزامی نیست !

قدرت نمایی روباتیک در جراحی

روباتیک در عمل جراحی به عنوان ابزار مستقل برای جایگزینی ابزارهای فولادی سنتی و انجام اقدامات خاص با حرکات بسیار دقیق استفاده می شود. هدف استفاده از روبات ها، کاهش آسیب های بافتی به بدن بیماران است که با جراحی های سنتی اتفاق می افتد. جراحی به کمک هوش مصنوعی در مقایسه با روش های سنتی جراحی، با دقت بیشتری انجام می شود؛ دقت حرکتی بالاتر، برش های کوچکتر، کاهش میزان خونریزی، درد کمتر و کاهش زمان بهبود طبیعی بیماران از مزایای این روش است. علت این موضوع تصویربرداری از کل بدن قبل از استفاده از دستگاه پیشرفته بوده که بدن را با تکنیک های یادگیری ماشین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
جراحی های روبوتیک نشان می دهد که جراحان و متخصصان با هدایت ربات ها و استفاده از ابزارهای آن ، بهتر می توانند عمل جراحی را کنترل کنند. علاوه بر این، جراحان مجبور نیستند مدت زمان طولانی ایستاده و احتمال خستگی کمتری آنها کم تر است.

Leave a Reply