UA-119771777-1
هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی، تهدیدی برای نیروی انسانی بانک هاست؟

By آذر ۷, ۱۳۹۷ No Comments

صنعت بانکداری در ۱۲ ماهه گذشته به طور فزاینده ای نسبت به هوش مصنوعی “artificial intelligence” هیجان زده نشان داده است. تقریبا هر روز تحقیقات یکی از مدیران و یا  بانک ها را در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر بانکداری می بینیم. نکته ای که کمی باعث نگرانی شده این است که آیا AI  می تواند باعث کاهش نیروی کار انسانی در حوزه بانکداری شود؟

خیلی ساده است، اگر بانک ها بتوانند بخشی یا تمام فرآیندهای خود را به صورت اتوماتیک انجام دهند دیگر نیازی به نیروی انسانی نخواهند داشت. این ادعا چندان هم بی اساس نیست و در چند دهه گذشته دیده شده که بانک ها با بهره گیری از AI  بخشی از نیروی انسانی خود را کاهش داده اند.

چندین موسسه به عنوان توسعه دهنده هوش مصنوعی در بانک داری شناخته می شوند که اکثر آنها در سیستم های پاسخ به مشتریان فعالیت می کنند. سعی این موسسات بر این است که بتوانند با درک نیازهای مشتریان خدمات مورد نیاز آن ها را پیش بینی کنند. سیستم UBS  آمازون الکسا یکی از این سیستم هاست.

به غیر از chatbots و اتوماسیون رباتیک RPA  که از تکنولوژی مشابه برای خودکار کردن کارهای ساده اداری نظیر ورود اطلاعات به مشتری استفاده می کند، نحوه استفاده بانک ها از AI، تهدید قابل توجهی برای مشاغل کارکنان آنها نیست.

یکی از الویت های اصلی بانک برای استفاده از هوش مصنوعی ، شناسایی فعالیت های مرتبط با پولشویی و جعل پول است. این اتفاق تا حد چشمگیری توانسته رفتارهای مجرمانه در فضای بانکداری را کاهش دهد. در واقع هوش مصنوعی در این بخش نه تنها باعث کاهش نیروی انسانی نشده بلکه با کمک به تسریع فرآیندها باعث صرف وقت نیروی انسانی در حوزه های دیگر شده است.

دلیل علاقه مندی بانک ها به هوش مصنوعی

حوزه های علاقه مندی بانک ها به هوش مصنوعی متفاوت است. برخی به صورت متمرکز بر الگوریتم های تجاری متمرکز می شوند و برخی دیگر به فعالیت های ارائه راه حل به مشتری تمرکز می کنند. نکته اصلی این است که بانکداری هنوز به صورت کامل درکی از تمام استفاده ای که می تواند از AI  ببرد ندارد و این درک نیاز به رشد و کامل شدن دارد.

طبق ادعای رسانه ها علاقه بانکداری به هوش مصنوعی میل به کاهش هزینه هاست در حالی که هدف اصلی بانکداری از توجه به AI  بهبود ریسک پذیری است.  هدف این است که فرآیندهای تصمیم گیری با کمک هوش مصنوعی انجام شود تا ریسک پذیری برای هردو طرف (هم بانک و هم مشتری) بدون دخالت انسانی و واسطه ها کاهش یابد.

درنهایت اینکه همانند دیگر صنعت ها و حوزه های کاری ، هوش مصنوعی برای از بین بردن نیروی کار انسانی به میدان نیامده است بلکه برای کمک به نیروی انسانی و بهینه کردن فرآندهای کاری پا به میدان گذاشته است.

Leave a Reply