کلان داده و پرذازش زبان طبیعی ؛ یک ترکیب قدرت مند
کلان داده (Big data) ، کلان داده و کلان داده …. تقریبا در هر مکالمه یا مقاله کسب و کار می توانید این واژه را بشنوید. تقریبا هر فردی با هر کسب و کاری میخواهد از کلان داده برای رشد و رسیدن به موفقیت استفاده کند. خلاصه این داستان بلند این است که ، توانایی استفاده از حجم زیاد داده ها برای شناختن بینش ها و ایجاد مدل های پیش بینی به طرز چشم گیری عملکرد سازمان را بهبود می بخشد و این دستاوردی است که هر کسب و کاری به دنبال آن است.
با این حال قضیه به این سادگی ها نیست. شرکت ها نمی توانند فقط با اجرا کردن اکسل و وارد کردن داده و ایجاد چند گراف به نتیجه ای که مد نظرشان است برسند. در واقع صفحات گسترده سنتی و نرم افزار تحلیلی تقریبا قادر به مدیریت و پردازش کلان داده نیستند.
ممکن انسان برای درمان یک بیماری از خوردن قرص تلخ ترسی نداشته باشد ولی رایانه ها راه های آان تری را برای حل مشکلات پیدا می کنند. مغز ما آموزش دیده که بتواند الگوهای رفتاری را درک کند و بتواند آن ها را به واسطه زبان استفاده کند. رایانه ها برای درک عمیق زبان هنوز هم راه طولانی در پیش دارند. تحلیل داده ها در نهایت باید ما راه درک و بینشی که پشت آن ها وجود دارد برساند که تحلیل و پردازش زبان قطعا این مسیر را کوتاه تر خواهد کرد.
هرچند که امروزه کسی منکر اهمیت کلان داده نمی شود ولی نباید فراموش کرد که حجم زیادی از داده ها به صورت صوت است مانند مکالمات تلفنی و یا برنامه های تلویزیونی و … پس در کنار حجم انبوه داده این اطلاعات نیز وجود دارند که هنوز نتوانسته ایم به نحوه شایسته از آن ها بهره بگیریم.
کلان داده و پردازش زبان طبیعی
بسیاری از شرکت ها و کارآ،رینان به دنبال راهی برای بهبود پردازش زبان طبیعی (NLP) هستند و سعی دارند به رایانه ها بیاموزند که چگونه ارتباطات انسانی را درک و تجزیه و تحلیل کند. پردازش زبان طبیعی شامل ساختن ماشین ها یا برنامه هایی می شود که درک و توانایی به دست آوردن از هردو نوع داده نوشتاری و متنی و کلامی را دارند که چندان هم دور از دسترس نیست. همچون استفاده از Siri یا دادن مقصد به اتومبیل.
مزیت فوق العاده ای در پس ترکیب کلان داده و پردازش زبان طبیعی نهفته است. تجزیه و تحلیل داده های بدون ساختار مانند ایمیل ها و یا تماس های صوتی و.. به ایجاد بینش عمیق تر نسبت به رفتار انسان می انجامد. برای مثال برای بررسی میزان موفقیت تماس های فروش در حال حاضر نمی توان فاکتورهای تاثیر گذار مثل صدا نوع صحبت و.. را ارزیابی کرد ولی با استفاده از پردازش زبان طبیعی این امکان فراهم می شود و می توان حداکثر بازده را از تماس های فروش گرفت.
تقاضای قابل توجهی برای بهبود قابلیت های زبان در صنعت بهداشت و درمان وجود دارد تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند به ما در تشخیص هرچه سریع تر نشانه ها و در نتجیه در درمان کمک کند.
نیازی به گفتن دوباره نیست که برنامه های زیادی برای کلان داده و پردازش زبان طبیعی NLP وجود دارد. کارشناسان پیش بینی می کنند که در سال های آینده رایانه هایی با قابلیت ارتباط کلامی و حسی گسترش پیدا کنند. اگر بتوانیم از ظرفیت موچود در کلان داده و پردازش زبان طبیعی استفاده کنیم در سال های پیش رو تحول چشم گیری در مدل های پیش بینی و روندهای رشد کسب و کارها ایجاد خواهد شد.