UA-119771777-1
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چگونه دنیا را به جای بهتری تبدیل می کند؟(قسمت اول)

By مهر ۱, ۱۳۹۷ No Comments

هوش مصنوعی”Artificial Intelligence”  برای عموم مردم واژه نا آشنایی نیست. شاید ذهنیت رایج به هوش مصنوعی معطوف به ربات ها باشد ولی قلمرو کاربردهای هوش مصنوعی بسیار فراتر از چیزی است که در ذهن بسیاری از ما ساخته شده است.

اینترنت اشیاء چگونه دنیا را جای بهتری می کند؟

از خانه های هوشمند گرفته تا خودروهای بدون سرنشین ؛ هر روز مزایای بیشتری از اینترنت اشیاء  “Internet Of Things ” در دسترس عموم قرار می گیرد هرچند که بیشترین توجه به برنامه هایی است که در حوزه کسب و کار کاربرد داشته باشند.بسیاری از مردم کماکان از مزایا و منافعی که IoT برای مردم و جامعه دارد بی اطلاع هستند. در حوزه حمل و نقل، محیط زیست، زنجیره تامین مواد غذایی و حوزه های دیگر. در ادامه برخی از ویژگی های مثبت IoT برای اجتماع آورد شده است.

هوش مصنوعی و کاهش آلودگی هوا

شهرها تنها ۲% از زمین های کره خاکی را تشکیل می دهند ولی ۷۰% گازهای گلخانه ای کره زمین را تولید می کنند. هرسال حدود ۳ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. برای تغییر این وضعیت سنسورهای IoT وجود دارند که کیفیت هوا را مورد بررسی قرار می دهند و با استفاده از داده می توانند میزان ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهند.

برای نمونه در شهر لینز کشور اتریش ؛ تمام قطارهای شهری و اتوبوس ها به IoT متصل شده اند. بیش از ۵۰۰ مجموعه داده هر روز در حال جمع آوری هستند از سرعت وسایل نقلیه،  میزان مصرف سوخت، شتاب، تعداد ترمز ها ، سلامتی تجهیزات و موارد دیگر که همگی به مرکز مدیریت ترافیک شهری منتقل می شوند. مدیران مدیریت شهری از این داده ها برای بیهنه کردن میزان مصرف انرژی و آموزش نیروی انسانی استفاده کرده اند و توانسته اند میزان مصرف انرژی را حدود ۱۰% کاهش داده و از تولید نزدیک به ۴۹۰ تن دی اکسید کربن جلوگیری کنند. هوش مصنوعی (AI)  به وسیله IOT  علاوه بر پیشبردن تکنولوژی مورد استفاده بشر می تواند در حفظ منابع طبیعی و توسعه پایدار نیز نقش پر رنگی ایفا کند اگر آگاهی از کاربردهای به وجود بیاید.

هوش مصنوعی و بهبود حفاظت منابع آبی

شهرها همچنین از تکنولوژی IoT برای حفاظت از منابع آبی استفاده می کنند. برای مثال در شهر بارسلون از سنسورهایی در زمین استفاده می شود که میزان رطوبت خاک را می سنجند این سنسورها داده ها را به فضای ابر انتقال می دهند و شیرهای الکترونیکی به صورت خودکار و در صورت نیاز به آبیاری محدوده که نیاز به آبیاری دارد می پردازند. در نتیجه این اقدام هزینه  مصرف آب ۲۵ درصد کاهش یافته و از آن مهم تر مصرف آب کاهش می یابد.

از دیگر نمونه ها سنسورهایی است دانشگاه آکسفورد در کنیا بر روی چاه ها قرار داده. در کنیا بیشتر آب مصرفی مردم از چاه ها تامین می شود و با نصب سنسور بر روی دسته پمپ ها و انتقال داده های آن به شبکه سلولی و اطلاع رسانی در مورد خرابی پمپ ها ؛ تیم های تعمیرکاری پروازی توانسته اند زمان بیداری پمپ ها را افزایش داده و از داده های آن برای برنامه ریزی در مورد منابع آبی استفاده کنند.

بر کسی پوشیده نیست که حفظ و حفاظت از منابع آبی در حال حاضر یکی از مهم ترین دغدغه های تمامی لفراد و کشور هاست. کشور ما نیز به جهت قرار گیری در منقطه جغرافیایی خشک می تواند با استفاده از هوش مصنوعی ، حفظ و توزیع منابع محدود آبی را به شکل چشم گیری بهبود ببخشد.

Leave a Reply