UA-119771777-1
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی؛ ۱۰ حقیقتی که تصور شما را عوض خواهد کرد ( بخش اول )

By آبان ۲, ۱۳۹۷ No Comments

 هوش مصنوعی Artificial Intelligence مفهومی است که کمتر کسی می تواند بگوید با آن آشنایی ندارد. علی رغم وجود این آگاهی درک و بینش ما از ماهیت اصلی هوش مصنوعی آنچنانی که باید باشد نیست. در این مطلب قصد داریم چند واقعیت تحلیلی را در مورد Artificial Intelligence ارائه کنیم

  • از سال ۲۰۰۰ تا کنون حجم استارتآپ های (Startups) حوزه   Artificial Intelligence   چهارده برابر شده است.
  • سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۶ برابر شده است.
  • تعداد مشاغل مرتبط با حوزه هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۴٫۵ برابر شده است.

این موارد و برخی دیگر از نمونه اطلاعات پژوهش شده توسط دانشگاه استندفورد در مورد فضای کسب و کار AI است.(پزوهشی با عنوان ؛ صدسال مطالعه هوش مصنوعی AI100) با رویکردی مبتنی بر تاثیر AI بر سبک زندگی مردم و اجتماع. AI در نهایت با تمام ویژگی های خود بر فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی می تواند تاثیرگذار باشد که این باعث می شود نقش پررنگی در سبک زندگی مردم در سال های آتی داشته باشد.

  • تعداد مقالات پژوهشی در حوزه علوم کامپیوتر از سال ۱۹۹۶ تا کنون بیش از ۹ برابر شده است.

مقالات و تحقیقات دانشگاهی و آکادمیک زمینه ساز ایجاد نوآوری های جدید در صنعت هستند. تعداد مقالات شامل کلمه کلیدی AI بالغ بر ۲۰۰٫۰۰۰ عنوان مقاله و مقالات حوزه AI چیزی در حدود ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ مقاله است.

AI

  • افزایش ۶ برابری حجم سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی از سال ۲۰۰۰ تا کنون

موسسات تحقیقاتی (VC)   به بررسی میزان سرمایه گذاری و فعالیت استاراپ های فعال در حوزه AI پرداخته اند و نقش و تاثیر آن ها را در محیط کسب و کار مورد بررسی قرار داده اند.  نمودار زیر به توضیح این مساله پرداخته است.

artificial intelligence

  • افزایش ۱۴ برابری تعداد استارت آپ های فعال در حوزه هوش مصنوعی از سال ۲۰۰۰ تا کنون

تحقیقات موسسات تحقیقاتی همچنین به  میزان علاقه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته است. میزان رشد و تغییرات AI را از سال ۲۰۰۰ تا امروز در قالب یک نمودار ارائه کرده اند.

  • artificial intelligenceافزایش ۴٫۵ برابری تعداد مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۳ تا کنون

تعداد شغل های مربتط با AI که بر اساس جست و جوی کلمات کلیدی مرتبط با هوش مصنوعی و نیازمندی های مشاغل انجام شده است نشان دهنده تغییری ۴٫۵ برابری در شغل هایی است که نیازمند داشتن مهارت های هوش مصنوعی است. نمودار پایین علاوه بر مورد ذکر شده به میزان تغییرات این مورد در بین کشورها نیز پرداخته است.

  • AI“یادگیری ماشین” ، “یادگیری عمیق” و “پردازش زبان طبیعی (NLP) ” مهم ترین عناوین حوزه هوش مصنوعی هستند.

دو سال پیش پردازش زبان طبیعی یک تقاضای جدید برای توسعه دهندگان برنامه های کاربردی هوش مصنوعی به حساب می آمد. در حال حاضر برنامه هایی مانند Python, Java, C++  برای توسعه مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین محیط هایی که open source  نیستند مانند MATLAB, Spark و Hadoop  مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر میانگین درآمد سالیانه یک دانشمند داده ، متخصص AI ، مدیر یادگیری مایشین در آمریکا چیزی معادل ۱۲۷٫۰۰۰ دلار است.

هوش مصنوعی

Leave a Reply