UA-119771777-1
کلان داده

تجزیه و تحلیل ویدئوهای حجیم در Hadoop

کلان داده

این روزها کلان داده یک نام جدید نیست، بلکه حقیقتی است که به سرعت در حال رشد است. ۹۰ درصد از داده های جهان در دو سال گذشته تولید شده و ۸۰ درصد از این داده ها، بدون ساختار هستند که برای مثال می توان عکس و ویدئو را جزو داده های بدون ساختار قرار داد.

در حال حاضر محبوب ترین داده های اطراف ما داده های ساختار یافته هستند؛ پیش بینی قیمت سهام، خدمات مالی نمونه ای از  داده های ساختار یافته و داده های متنی و داده های شبکه های اجتماعی به نوعی داده های نیمه ساختار یافته به شمار می روند.

دستگاه های دیجیتالی که امروزه در جیب میلیاردها نفر در گوشه گوشه دنیا قرار دارد، توانایی ایجاد میلیون ها پیکسل را در کسری از ثانیه دارند؛ رسانه یوتیوب “ Youtube ” که در هر دقیقه ۱۰۰ ساعت ویدئو تولید می کند،دوربین های ثبت تصاویر در همه جای شهر و … نمونه ای از داده های در حال تولید است.

این حجم وسیع از داده ها که هر روز تولید می شود، نیاز به تجزیه و تحلیل دارد تا جایی که تحقیقات گسترده ای بر روی تحلیل داده های غیر ساختار یافته در حال انجام است تا این تجزیه و تحلیل قابل اطمینان تر شود.

ویژگی های بستر نرم افزاری تجزیه و تحلیل

تیم های تحقیقاتی فعال در حیطه کلان داده، با استفاده از اطلاعات دیگر تحقیقات روز به روز در حال پیشرفت های مهمی هستند. یک زیر ساخت کلان داده مانند Hadoop Pivotal توانایی درک عمیق تر از داده های ویدئویی را دارد به صورتی که دانشمندان کلان داده قادر خواهند بود تا الگوریتم های تجزیه و تحلیل ویدئویی مناسبی را انتخاب کرده و در مجموعه ای از داده های بزرگ ویدئویی اجرا کنند.

چالش ها و راه حل ها

۱ | ویدئو Transcoder

اولین چالش نحوه برخورد با داده های فشرده ای است که محدودیت هایی را ایجاد می کنند. حدود ۲۰ سال پیش استفاده از MPEG  برای رمز گشایی توالی فریم ها مناسب به نظر می رسید ولی مشکل اینجاست که MPEG  انقلاب در حجم داده را پیش بینی نکرده بود در نتیجه در حال حاضر دیگر از آن ها نمی توان استفاده کرد.

۲ | تجزیه و تحلیل ویدئو

تقسیم بندی تصاویر ویدئویی به تصاویر کوچک اولین گام در تجزیه و تحلیل داده های ویدئویی است؛ قدم بعدی تحلیل عمیق در مورد اطلاعات Hadoop  است. تجزیه و تحلیل ویدئو در مورد استخراج بینش دقیق ساختار یافته از داده های بدون ساختار است. طی تحقیقاتی دقیقی، روش MapReduce  یک روش قابل انعطاف برای بررسی و تشخیص حجم داده های ویدئویی و تحلیل آن ها است.

۳ | تجزیه و تحلیل توسط SQL

 یکی از مرسوم ترین کاربردها، تحلیل تصاویر در بخش های امنیتی است که معمولا برای یافتن یک رویداد نیاز به بررسی چندین ساعت ویدئو مطرح است. در بستر Hadoop  و با استفاده از رویکرد جست و جوی SQL می توان اینکار را بسیار ساده تر کرد. برای مثال زمان ورود یک خودرو با یک ویژگی خاص مثلا رنگ یا هر ویژگی دیگری به یک پارکینگ مورد سوال است. با ایجاد یک Query  در SQL  می توان این پرسش را پاسخ داد و نیاز به بررسی ساعت ها ویدئو نیست.

Leave a Reply