UA-119771777-1
کلان داده

کلان داده در صنعت بانکداری

نقش کلان داده در صنعت بانکداری

این روزها با افزایش تراکنش های مالی و ایجاد حساب های مختلف فردی، داده های بانکی به شدت در حال افزایش است به گونه ای که نیازمند تحلیل های دقیق کلان داده هستیم.

این یک حقیقت است که بانکداری کنونی با بانکداری سال های گذشته،تفاوت های بسیاری کرده است. اکثر بانک ها از پایگاه های داده خود استفاده چندانی نمی کنند؛ برخی از تحلیل گران علم داده بانکی ، حجم داده های بانکی تا سال ۲۰۲۰ هفت برابر میزان فعلی می شود.

استفاده از کلان داده قدم بزرگی برای تحول در نظام بانکداری است و می تواند رویکردهای آینده را در این بخش جهت دهد. حال نگاهی به برخی از مزایای کلان داده در صنعت بانکداری می اندازیم.

ارزیابی جامع پیشرفت

تجزیه و تحلیل داده ها با هدف بررسی کارکرد بانک ها کار مناسبی است ولی کافی نیست؛ با استفاده از کلان داده ، بانک ها می توانند رفتارهای معامله گری مشتریان خود را در زمان واقعی (Real Time) بررسی کنند، این امر موجب خدمت رسانی بهتر به مشتریان و سودآوری بیشتر برای بانک خواهد شد.

هرچه تعداد مشتریان بانک ها افزایش یابد محدودیت های خدمت رسانی به آنان نیز افزایش می یابد؛ علت این موضوع، مدیریت کردن حفاظت از اطلاعات شخصی افراد است که کاری دشوار تلقی می شود. لازم به ذکر است که در مورد یک پایگاه داده کوچک، چندان حساسیتی وجود ندارد ولی یک پایگاه داده بزرگ در مقیاس یک بانک اگر نتواند به خوبی کلان داده ( Big Data )  را پیاده سازی کند به مشکل برخواهد خورد.

تغییر در نحوه ارائه خدمات

کلان داده خود یک سیستم بزرگ در راستای ساده سازی فرآیندها است. هز زمان که نام یا شماره حسابی برای جستجو وارد می شود داده های مورد نیاز طبق الگوریتم هایی استخراج می شود؛ این پروسه فرآیندهای کاری بانک ها را ساده تر  کرده و صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه خواهد داشت. برخی دانشمندان با استفاده از کلان داده ها، امکان شناسایی مشکلات احتمالی و اصلاح آنها را قبل از اینکه دردسر ساز شوند، به کمک تحلیل های علمی فراهم کرده اند.

مزایای کلان داده برای صنعت بانکداری

فضای ابری نگهداری داده ها، یک فرصت مناسب را برای بانک ها فراهم کرده است تا با تحلیل داده ها راه حل های علمی برای رفع مشکلات خود بیابند؛ البته نگرانی هایی در مورد تامین امنیت داده ها وجود دارد ولی مزایای تحلیل داده ها آنقدر زیاد هست که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

تشخیص و پیشگیری از تقلب

یکی از بزرگ ترین مشکلات حوزه بانکداری تقلب است! جالب است بدانید که با استفاده از کلان داده ، بانک ها می توانند  معاملات غیرمجاز را ردیابی کرده و آن ها را حذف کند و امنیت به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

گزارش سازگاری پیشرفت

بانک ها میلیون ها داده پیرامون نیازهای مشتری خود را در اختیار دارند که با استفاده از کلان داده می توانند با تحلیل آنها این نیازها را مدیریت کنند. تجزیه و تحلیل داده ها در فضای ابری (Cloud)  باعث هماهنگی بیشتر سیستم در زمان واقعی شده و ساختاری را ایجاد می کند که امکان توسعه نظام بانکداری و  کاهش هزینه های غیر ضروری را فراهم می کند.

مدیریت ریسک

کلان داده با تحلیل و بررسی داده ها در یک مقیاس بزرگ امکان کنترل و ردیابی تراکنش های غیرمجاز، تقلب و رفتارهایی از این دست را فراهم می کند. در این نوع تحلیل امکان اینکه بخشی از داده ها نادیده گرفته شوند و یا از دست بروند کاهش می یابد.

سخن پایانی

با اینکه مزایای مختلفی از کلان داده مطرح شدهرچند که استفاده و بهره گیری از کلان داده بسیاری از بخش های فناوری اطلاعات را درگیر می کند و نیاز به زیرساخت های خاص خود دارد، ولی با توجه به مزایایی که ایجاد میکند هرچه صنعت بانکداری زودتر به سمت آن برود بهتر خواهد بود.

Leave a Reply