UA-119771777-1
هوش تجاری

هوش تجاری و تجزیه و تحلیل بر بستر “ابر”

By مهر ۱۴, ۱۳۹۷ No Comments

هوش تجاری “Business Intelligence “ مدتی هست که شناخته شده و برای صاحبان کسب و کارها و مدیران اجرایی شرکت ها دیگر توضیح ضرورت استفاده از آن برای رسیدن به اهداف تعیین شده ضرورتی ندارد. بلکه چگونگی استفاده و کسب مزیت از هوش تجاری است که اهمیت دارد.

در ادامه به چند خبر در این حوزه که بر اساس تحقیقات گروه اریکسون حاصل شده اشاره کرده و در ادامه به ظرح آن می پردازیم.

  • ۷۸% کسب و کارها در حال برنامه ریزی برای استفاده از فضای ابری “Cloud” به منظور استفاده از هوش تجاری در دوازده ماه آینده هستند.

  • ۴۶ % کسب و کارها تمایل دارند از هوش تجاری بر فضای ابری عمومی استفاده کنند.

  • تطبیق با فضای ابری هوش تجاری “Cloud Bi” در بین کسب و کارها از ۲۹% در سال ۲۰۱۳ به ۴۳% در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

این بینش ها و موارد دیگر در پژوهشی که توسط “گروه اریسکون” انجام شده به دست آمده است. مطالب مطرح شده بر اساس این تحقیقات است که از بین ۳۷۰ شرکت فعال در نقاط مختلف دنیا جمع آوری شده است به نکات ارزشمندی در مورد BI  میرسیم که در ادامه آورده شده است.

  • فضای ابری عمومی محبوب ترین پلتفرم در بین کسب و کارها برای استفاده از هوش تجاری و تجزیه و تحلیل است و بیشتر شرکت های بزرگ علاقه به استفاده از فضای ابر خصوصی دارند.

۴۶% از کسب و کارها برای پشتیبانی از هوش تجاری، تجزیه و تحلیل و مدیریت داده از فضای ابری عمومی استفاده می کنند. ۳۰% از فضای ابری هیبریدی و ۲۴% باقی مانده از فضای ابر خصوصی استفاده می کنند. با گسترش استفاده از فضای ابری هوش تجاری  عمومی ، نیاز به بهبود ) PaaS  (Platform  as a Service  و IaaS( (Infrastructure as a Service الویت می یابد.

  • داشبورد مبتنی بر گزارش گیری (۷۶%) ، تجزیه و تحلیل ad-hoc (57%)و تالیف داشبورد(۵۵%) برترین موارد هوش تجاری ابری هستند.

علاقه مدبران به تحلیل های پیش بینی کننده رو افزایش است (۵۳%)، برنامه های عملیاتی و تحلیل پیش بینی(۴۴%)، برنامه ریزی استراتژیک و شبیه سازی (۴۴%) در دو سال آینده رشد خواهند کرد.

  • کاربران قوی هوش تجاری ابری و تجزیه و تحلیل در حال استفاده از موارد پیجیده تری همچون ؛ تجزیه و تحلیل ad-hoc و گزارش های پیشرفته داشبورد هستند.

کاربران عادی حدود ۲۰% مجموع کاربران وش تجاری ابری را تشکیل می دهند که رایج ترین استفاده آن ها گزارش گیری از داشبورد (۷۶%) است.

  • ادغام داده بین فضای ابر / دیتابیس و انبار داده / data marts رایج ترین استراتژی های مدیریت داده برای پشتیبانی هوش تجاری ابری هستند.

تحقیقات نشان می دهد که هر روز شرکت های بیشتری به صف شرکت های استفاده کننده از فضای Cloud  اضافه می شوند. با اضافه شدن استفاده کنندگان بیشتر و بیشتر نیاز به فناوری ها و تکنولوژی های بیشتر و جدیدتر نیز به نیازی جدی تر تبدیل می شود.

  • ادغام داده ها بین نرم افزارهای مبتنی بر وب و ابرها، از موارد مورد استفاده در شرکت ها با هر ابعادی است .

شرکت ها بسته به ابعاد سازمانی و نوع نیاز هریک از یکی از فناری های موجود بهره می گیرند. شرکت های کوچک از فضای کلود و ادغا آن با دیتابیس بهره می گیرند و شرکت های بزرگ از انبار داده و دیتا مارت بهره می گیرند.

  • ابزارهای کشف داده ( کشف بصری ) سریع ترین رشد را در سه سال اخیر داشته اند به طوری از ۲۰% در سال ۲۰۱۳ به ۴۹% در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

ابزارهای هوش تجاری رشد ارامی داشته اند و از ۵۶% به ۶۲% رسیده است و سرورهای هوش تجاری از ۵۶% به ۵۱% کاهش داشته است..

  • مهم ترین دلیل تفاوت هوش تجاری ابری بر اساس ابعاد سازمان ، هزینه است با ۵۷%

براساس مطالعات مهم ترین دلیل اقبال شرکت های کوچک به استفاده از فضای Cloud  انعطاف پذیری است(۴۶%). کاهش تعمیر و نگهداری سخت افزار و نرم افزار (۴۳%) و هزینه (۳۸%) . شرکت هایی با بیش از ۲۵۰۰ نفر کارمند به دلایلی مانند مقیاس پذیری بهتر (۴۸%) هزینه (۴۰%) و کاهش نگهداری و تعمیر سخت افزار و نرم افزار (۳۸%) از فضای کلود و تجزیه و تحلیل بهره می گیرند.

Leave a Reply