UA-119771777-1
هوش تجاری

قلمرو هوش تجاری

By شهریور ۲۵, ۱۳۹۷ No Comments

قلمرو هوش تجاری

هوش تجاری ( Business Intelligence) واژه آشنایی برای اکثرا  مدیران اجرایی سازمان هاست. با وجود نو پا بودن هوش تجاری نمی توان از نقش و تاثیر آن بر بهبود کسب و کارها به سادگی گذشت.

شنیده های هوش تجاری

اخباری همچون اینکه ، مدیریت اجرایی، عملیات و فروش سه عامل پیش برنده هوش تجاری در سالی که گذشت بوده اند. یا این نکته که داشبورد، گزارش دهی، خود پرداخت کاربر نهایی تجسم پیشرفته (advanced visualization)  و انبارداده ؛ پنج فناوری برتر در حوزه هوش تجاری (BI) در سال جاری بوده اند از رسانه ها شنیده میشود.

نگاه تحلیلی به هوش تجاری

در تحقیقی که توسط موسسه Dresner Advisory Services. انجام شده به بیان برخی موارد که باعث موفقیت BI در سال جاری شده است پرداخته شده که در ادامه آورده شده است.

در بخشی از این پژوهش بیان شده که مدیریت اجرایی ، عملیات و فروش ، سه مورد از مهم ترین عوامل در روند اجرای BI هستند. تصمیم گیری بهتر، بهبود روندهای اجرایی، رشد درآمد و افزایش مزیت رقابتی نیز از جمله برترین فاکتورهای هوش تجاری سال جاری بوده است. اهداف دیگری چون بهبود خدمات به مشتری و دستیابی به میزان وفاداری بیشتر مشتری و مدیریت ریسک نیز وجود داشته اند.

گزارش  Dresner Advisory Services هم چنین نشان داده است که ، داشبورد، گزارش دهی، خدمات خودکار کاربر نهایی، تجسم پیشرفته و انبارداری داده ها پنج مورد از مهم ترین فناوری ها و برنامه های استراتژیک برای پیش برد BI در سال ۲۰۱۸ بوده است.

نکته جالب این پژوهش این است که ، بازاریابی و فروش، مرکز صلاحیت هوش تجاری (Business Intelligence Competency Center) (BICC) و مدیریت اجرایی ، پرکاربردترین بخش های داشبورد و تجسم پیشرفته  بوده اند. در بخش مالی نیز محبوب ترین عناوین برنامه ریزی و تعیین بودجه بوده است.

هوش تجاری . کسب و کار

از بین تمام کسب و کارها شرکت های بیمه بیشترین تمرکز را بر داشبورد، گزارش دهی، خدمات خودکار کاربر نهایی، ذخیره سازی داده ، استخراج داده و داده کاوی داشته اند. صنعت بیمه ، تکنولوژی و کسب وکار بیشترین تطابق با  BI  را داشته اند.

به عنوان نتیجه گیری بیان شده که بالاترین اولویت های شرکت های سرمایه گذاری، داشبورد، گزارش دهی ، انبارداری داده و تجسم پیشرفته بوده است.تحقیق نشان می دهد سازمان هایی که کمترین میزان سرمایه گذاری در بخش نرم افزار های هوش کسب و کار را داشته اند با کاهش درآمد مواجه شده اند.

شاید دانستن این نکته حائز اهمیت باشد که ، شرکت های کوچک با کمتر از ۱۰۰ کارمند بیشتر میزان بهره گیری از BI را داشته اند. علت این امر نیاز آنها به تجزیه و تحلیل های پیشرفته برای تعیین میزان بهبود مهارت های هوش تجاری در کارمندان و تعیین میزان تاثیر هوش کسب و کار در بهبود کسب و کارشان در مقایسه با سازمان های بزرگ بوده است.

هوش تجاری ؛ قلمرویی در حال گسترش

این موارد بخش هایی از قلمرو  و حوزه BI را در سال ۲۰۱۸ نشان می دهند. آنچه که مسلم است این است که قلمرو BI به طور فزاینده ای رو به افزایش است و در آینه نزدیک شاهد کاربردهای بیشتر و شگفت انگیزی از آن خواهیم بود.

Leave a Reply