UA-119771777-1
پردازش زبان طبیعیکلان داده

پردازش زبان طبیعی (NLP) و کلان داده ؛ راهی برای تحول

By شهریور ۲۷, ۱۳۹۷ No Comments

پردازش زبان طبیعی (NLP) و کلان داده ؛ راهی برای تحول

کلان داده در حال حاضر یکی از مهم ترین الزامات پیاده سازی استراتژی در شرکت هاست. داده های بزرگ (Big Data)  نظیر اطلاعاتی که به طور مداوم از مسیرهایی هچون رفتار خرید آنلاین مشتری، فعالیت های رسانه های اجتماعی و … ایجاد می شوند.  

این داده ها مدام در حال ایجاد و ذخیره سازی هستند و یکی از راه های پیش رو شدن در دنیا پیش رو،  در اختیار داشتن حجم بیشتری از داده خواهد بود.

داده ها به خصوص داده های متنی که توسط شبکه های اجتماعی تولید می شوند به سرعت در حال افزایش است.

پردازش زبان طبیعی و کلان داده

پردازش زبان طبیعیNLP  یک الگوریتم یادگیری ماشین است که برای تجزیه و تحلیل داده های صوتی استفاده می شود.

چشم انداز تجزیه و تحلیل داده دیگر تنها بر اساس کلان داده هایی که مبتنی بر متن باشند نیست بلکه داده های صوتی نیز در این تحلیل قرار می گیرند. اگرچه تحقیق و توسعه NLP  از چند دهه پیش شروع شده اما پیش رفتی که در ۳ سال گذشته در این حوزه به وجود آمده با سابقه کلی آن برابری می کند.

پردازش زبان طبیعی با استفاده از تجزیه و تحلیل زبان شناسی و معناشناختی از طریق آمار و یادگیری ماشین ، الگوهای موجود در نوشته های متن را در داده های بزرگ  (Big Data) بررسی می کند و فاکتور های مهم و روابطط را در چارچوب آنچه که مشتریان در پست های به اشتراک گذاشته خود می گویند استخراج می کند.

اساسا به جای تمرکز بر وری یک کلمه یا یک رشته کلمات، NLP   تمام جملات را برای رسیدن به تجزیه و تحلیل مناسب بررسی می کند. رایج ترین روش هایی که در پردازش زبان طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از؛ خلاصه سازی اتوماتیک، برچسب گذاری، استخراج روابط  و مهم تر از همه درک و شناخت زبان طبیعی

چگونه NLP  می تواند به نفوذ بیشتر در کلان داده کمک کند؟

در هر شاخه ی علمی یا کسب و کار مانند پزشکی، حقوقی، ورزش و … قطعات بزرگ داده به صورت روزانه به شکل اسناد، ورودی های مشتری، اطلاعات فروش و … بایگانی می شوند. این داده ها عمدتا متن هستند و نقش حیاتی پردازش زبان طبیعی را در تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد.

کارسازترین کاربردهای پردازش زبان طبیعی

فعل و انفعلات :

Siri  نرم افزار ios  یک نمونه خوب از NLP در زمینه تعاملی است. بانکداری آنلاین و ابزارهای خودکفا خرده فروشی نیز از NLP  استفاده می کنند.

هوش تجاری

تحلیل بر اساس یک موضوع خاص می تواند تمام برچسب ها و هشتگ  (#)های شامل آن موضوع را پوشش دهد. NLP  می تواند عملیات جست و جو را بر اساس پرسش انجام شده و به وسیله زبان طبیعی انجام دهد در نتیجه تمام سناریو های ممکن را پوشش داده و خطاهای آماری را نیز کاهش می دهد.

تجزیه و تحلیل احساسات

کسب و کارها می توانند اطلاعات بازخورد محصول خود را از کانال های رسمی یا مثلا از طریق “پچ پچ” رسانه های اجتماعی به دست بیاورند. پردازش زبان طبیعی NLP  یک تصویر حقیقی از بازخورد محصولات به کسب وکارها می دهد.

Leave a Reply