UA-119771777-1
هوش تجاری

هوش تجاری؛ تمام آنچه که نیاز است بدانید

By مهر ۷, ۱۳۹۷ No Comments

اهمیت و ارزش هوش تجاری و بررسی داده های وب سایت و تحلیل آن بر هیچ یک از صاحبان کسب و کار پوشیده نیست. برای مثال تحلیل هایی که تمام دارندگان کسب و کار و ب سایت با ابزارهایی مانند Google Analytics  انجام میدهند. من گاها تعجب میکنم که چرا بیشتر مدیران اجرایی کسب و کارها به اندازه ای که باید به این تجزیه و تحلیل ها توجه نمی کنند.

در ظاهر شاید این داده ها تنها داد هایی در مورد وب سایت به نظر ببیایند ولی در عمل این داده ها و اطلاعات برای مشخص کردن مسیری که کسب و کار باید برای رسیدن به موفقیت طی کند، ضروری هستند.

در رایج ترین حالت معمولا تحلیل هایی که با هوش تجاری انجام می شوند محدود به اطلاعات خامی در مورد کسب و کار می شوند. اطلاعاتی هم چون  روندهای فروش، عادت های خرید مشتری و یا هزینه های عملیاتی. طبیعی است با در دست داشتن داده های بیشتر هوش تجاری می تواند با ارائه تحلیل های بهتر روند تصمیم گیری را ساده تر و کم ریسک تر کند و مسیر موفقیت را هموارتر سازد.

در ادامه مواردی از فواید دراز مدت استفاده از هوش تجاری برای کسب و کارها آورده شده است.

هوش تجاری و کاهش هزینه

صنعت نفت و گاز از ابتدا از هوش تجاری بهره گرفته! شاید عجیب به نظر برسد ولی این اتفاق رخ داده است. از همان ابتدا و در تعیین مکان های مناسب حفاری از داده های زمین شناسی و تحلیل آن ها استفاده شده است. این نمونه برای تمام کسب و کارها به شکل دیگری رایج است و در نهایت باعث کاهش هزینه های اجرایی و عملیاتی می شود.

هوش تجاری ؛ بهبود دهنده کارایی و بهره وری

صنعت بهداشت و سلامتی در حال حاضر با بهره گیری از هوش تجاری کارایی و بهره وری را افزایش داده است. برخی فعالان این حوزه توانسته اند با استفاده از داده تعداد مراجعات را کاهش داده و زمان بندی آن را بهینه کرده اند و همچنین مدت زمان مقالات ها را کاهش داده اند تا ضمن بهبود کارایی با کاهش هزینه و زمان،  باعث بهره وری بیشتر شوند.

هوش تجاری ؛ پشتیبان تصمیم گیری

آمازون به طور گسترده ای از هوش تجاری برای پیش بینی رفتارهای خریداران ، حفظ مشتریان خود و افزایش طول عمر مشتریان و تحلیل های برد- باخت بهره می گیرد. هوش تجاری پشتیبان فرآیندهای تصمیم گیری است با فراهم کردن بهترین داده در بهترین زمان.

هوش تجاری ؛ بهبود دهنده فروش

با بررسی ترندها ، بهبود فروش یا حتی کاهش دزدی ها و بهبود زنجیره تامین خرده فروشی هایی چون Wall Mart, Charming Charlie  توانسته اند عملکرد خود را به میزان چشم گیری بهبود بخشند با بهره گیری درست از داده کسب و کارها می توانند نحوه توزیع و تامین خود را بهبود ببخشندکه در نهایت این امر موجب افزایش فروش خواهد شد.

هوش تجاری و تشخیص فرصت ها

هیچ کسب و کاری نمیخواهد فرصت های پیش رو را از دست بدهد. ولی به چگونه می توان یک فرصت را پیش از آنکه دیر بشود تشخیص داد؟ تحلیل های دقیق داده ها شما را درک رفتار مشتری و جذب بهتر و موثر تر مشتری یاری خواهد کرد. با استفاده از تحلیل های پیش بینی کننده هوش تجاری به یک کسب و کار این امکان را می دهد که همیشه در مسیر درست و رو به جلو پیش برود.

بدون هیچ حرف اضافه و شک و تردیدی شرکت ها و کسب و کارهایی که از هوش تجاری استفاده کرده اند در تصمیم گیری و پیاده سازی استراتژی های خود، موثرتر بهتر و هدف مند تر بوده اند.

Leave a Reply