UA-119771777-1
پردازش تصویر و ویدئو

آینده پردازش تصویر

پردازش تصویر شروعی بر پایان جستجوی متنی

اگر شما وارد کشوری شوید که زبان آن کشور را بلد نباشید نمی توانید یک وعده غذایی دلخواه داشته باشید و یا موقع رانندگی نمی توانید مسیرها را بشناسید و راه خود را پیدا کنید. بسیاری از گردشگران خود را در چنین موقعیت هایی دیده اند.در اینده ای نه چندان دور، جستجو به صورت متنی شاید دیگر کاربرد چندانی نداشته باشد و جای خود را به طور کلی به پردازش تصویر ، پردازش ویدئو و پردازش صوت بدهد. مدیر ارشد پروژه های مرتبط با موتور جستجوگر گوگل می گوید : ” گوگل همیشه یک راه حل برای راحتی شما دارد. هرکجای دنیا که هستید با تلفن همراه خود از موضوع مورد نظر خود یک عکس بگیرید و برای جستجوگر گوگل ارسال کنید،همانند جستجوی ساده ی یک متن ، گوگل شما را راهنمایی خواهد کرد.

در حال حاضر طبق تحقیقاتی که در دانشگاه کارولینای جنوبی در حال انجام است، پردازش تصویر به نابینایان این امکان را داده است که به سادگی مسیریابی کنند؛ به این شکل که فرد نابینا یک جلیقه و یک عینک به چشم می گذارد. حس گرهای ۳ بعدی و سنسورهای روی جلیقه که مانند لرزشگر تلفن همراه است این امکان را به فرد نابینا می دهد که مسیریابی را انجام دهد و هر کجای شهر که بخواهد، مسیریابی کند.

از دیگر کاربردهای این تکنولوژی می توان به راننده خودکار گوگل اشاره کرد که با بررسی تصاویر دوربین های ترافیکی و درک ۳ بعدی از موقعیت خودرو نسبت به اجسام دیگر و سایر خودرو ها، شما را به مقصد می رساند. همچنین از پردازش تصویر برای تشخیص چهره مجرمین استفاده می کنند تا جایی که با شناسایی آن ها از وقوع جرم جدید پیشگیری می کنند.

آینده پردازش تصویر

پردازش تصویر ، رابطه بین انسان و رایانه را به طرز شگفت انگیزی متفاوت خواهد کرد. ابزارهایی مانند Google Street View  و وسایل نقلیه اتوماتیک مانند خودروی گوگل آینده جهان را در دست خواهند گرفت. همچنین در حوزه صنعت هوایی نیز هواپیماهای بدون سرنشین می توانند به مرور جایگزین هواپیماهای فعلی شوند.

در حوزه پزشکی نیز ربات هایی مثل daVinci هستند که امکان تشخیص و جراحی های از راه دور بسیار حساس را به پزشکان می دهند. با استفاده از پردازش تصویر و تطبیق با الگوریتم های روانشناسی، حالات درونی یک فرد را قابل حدس زدن است تا جایی که در پیش بینی رفتار مشتریان کاربرد دارد. ذات انسان ها به گونه است که اطلاعات تصویری را سریع تر از داده های متنی بررسی می کند؛ یک داده تصویری می تواند شامل حجم زیادی داده متنی باشد؛ بزودی موتورهای جستجو مبتنی بر پردازش تصویر مانند Imagenistics ، جای موتورهای جستجوگر فعلی که بر مبنای پردازش متن هستند را خواهند گرفت.

از دیگر ابعاد پیشرفت پردازش تصویر می توان به نسل جدید دوربین های تلفن همراه اشاره کرد. تلاش های زیادی برای رسیدن به سطح پردازش تصویر بینایی انسان انجام شده است تا بتوان به درک چشم انسان برسد و چشم ما را به نادیده ها نیز باز کنند. در آینده به جای تصویر برداری بر پایه سه رنگ اصلی از تصویر برداری با سنسورهای Hyperspectral استفاده خواهد شد؛ این نوع تصویر برداری برای در صنعت کشاورزی می تواند محصولات سالم را از ناسالم در برای ما متمایز کند. هنوز درک روشنی از پردازش تصویر بر صنایع در دست نیست، ولی گوگل ادعا می کند که تا ۳ سال آینده ۳۰ درصد پردازش های متنی جای خود را به پردازش تصویر خواهند داد.

چــالش ها

برخلاف بسیاری از فناوری های نوین، تجاری سازی پردازش تصویر ، یک چالش است؛ برای پردازش تصویر با دقت بالا، نیاز به میلیاردها سنسور است که این موضوع یکی از موانع فعلی پیش روی پردازش تصویر است. با توجه به اینکه حجم داده ها در دنیا سریع تر از میزان ذخیره سازی آنها رشد می کند، بزرگترین چالش پردازش تصویر این است که با مشکل فضا برای ذخیره سازی مواجه خواهد شد. هرچند برای این مشکل هم راه حلی ارائه شده است! به جای ذخیره سازی تمام داده های خام تولید شده توسط دوربین ها، فقط حجمی را که مورد نیاز است ذخیره می کند. برای مثال سامانه Baraniuk Pixel Detector با استفاده از یک آشکار ساز پیکسلی توانسته است تا ۲۵ درصد در حجم داده های جمع آوری شده صرفه جویی کند.

چالش اساسی پردازش تصویر این است که آیا می تواند مانند چشم انسان عمل کند یا خیر؟ بینایی انسان بسیار پیچیده است تا جایی که ما هنوز به طور کامل نتوانسته ایم بینایی خود را درک کنیم تا به توسعه پردازش تصویر بپردازیم. پردازش تصویر در حال ایجاد تحولی بنیادین در دنیای ماست، هنوز تحقیق های بسیاری باید انجام شود تا انتظار ما را از پردازش تصویر محقق سازد. شرکت آرمان رایان شریف با توسعه ابزارهای پردازش تصویر و ایجاد تیم های متخصص از دانشگاه های برتر کشور، توانسته است به دست آوردهای بزرگی نائل شود و ارائه دهنده خدمات تخصصی پردازش متن باشد.

Leave a Reply