UA-119771777-1
کلان داده

کلان داده و تغییرات آب و هوایی

سرعت بالای تولید داده

امروزه داده های دیجیتال به سرعت در حال رشد هستند تا جایی که بر اساس آخرین تحلیل های کارشناسان این حوزه، در دوسال گذشته به اندازه ۱۰ سال گذشته، داده تولید شده است. این حجم بالای داده نگرانی هایی را در مورد آینده انسان ها و ذخیره سازی داده ها ایجاد کرده است؛ چشم اندازی که کلان داده ( Big Data ) ارائه می دهد انقدر جذاب است که برخی از نگرانی ها را برطرف می کند، هرچند که تا حدودی آرمان گرایانه استحدود ۲٫۵ میلیارد نفر در حال حاضر به اینترنت متصل هستند و پیش بینی می شود که در ۵ سال آینده این تعداد دو برابر شود. این پیش بینی یعنی اینکه حجم داده های تولیدی و سرعت رشد اطلاعات نیز به سرعت افزایش خواهد یافت. این تغییرات یک فرصت فوق العاده برای دانش بشری است، هرچند که هیچ فرصتی بدون ریسک نیست !

روی خوب

زمانی که از تغییرات اقلیمی سخن به میان می آید، نمی توان از نحوه تأمین انرژی و منابع آن صحبت نکرد. علی رغم همه تلاش ها و تحقیقاتی که روی این دو موضوع انجام شده است هنوز هم منبع اصلی تامین انرژی سوخت های فسیلی است که خود باعث ایجاد تغییرات بسیاری در اکوسیستم کره خاکی ما شده است. داده های دیجیتالی با مدیریت بهتر مصرف انرژی، امید ما را برای تبدیل زمین به جای بهتری برای زندگی زنده نگه داشته است.

برای بررسی بهتر موضوع، از شرکت تکنولوژیک Nest برای شما صحبت خواهم کرد. شرکتی که در سال گذشته توانست برای گوگل ۳٫۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند. این شرکت یک ترموستات دیجیتالی ارائه کرده است که به صورت روزانه خود را آپدیت می کند به طوری که اگر شما در خانه نباشید، دمای محیط را کاهش داده و به محض ورود فردی به خانه دما را افزایش می دهد. اگر میزان انرژی صرفه جویی شده با این روش را در تمام کشورهای دنیا تخمین بزنیم، چیزی در حدود ۱۰ گیگاترون یعنی بیش تر از تولید انرژی در آمریکا و هند خواهد بود!

با استفاده از داده ها در زمان واقعی، کلان داده در تامین انرژی نیز می تواند نقش داشته باشد؛ قرار دادن پنل های خورشیدی و توربین های بادی در شبکه بسیار ساده تر و موثر خواهد شد. پیش بینی می شود با استفاده از کلان داده گاز دی اکسیدکربن در هوا تا حد زیادی کاهش یابد.

روی بد

حجم تولید داده ها با سرعت زیادی در حال افزایش است؛ از اطلاعات معمولی شروع یک روز کاری گرفته تا چراغ قرمزی در هند و یا دوربین مدار بسته ای در گوشه ای دیگر از جهان؛ شرکت هایی که بتوانند این داده ها را ذخیره سازی و تحلیل کنند، بر آینده دنیای ما حکمرانی خواهند کرد مانند گوگل و فیسبوک و یا آمازون!

هرجه حجم اطلاعات بیش تری توسط مردم تولید شود، نادانسته خود را درگیر مشکلات دیگری خواهند کرد؛ در حال حاضر شناختی که تحلیل گران فضای مجازی و بستر اینترنت از ما دارند، شاید بیشتر از شناخت خودمان نسبت به یکدیگر است! ما بابت تولید این حجم از داده هزینه زیادی نپرداخته ایم ولی در عوض داده های خود را به رایگان در اختیار این شرکت ها قرار داده ایم و در آینده ای نه چندان دور مشکلاتی بزرگ تر از تغییرات آب و هوایی را تجربه خواهیم کرد.

چه پیش خواهد آمد؟

هم اکنون تعداد کمی از افراد هستند که نگران مسائلی که گفته شد باشند. اینترنت در ذهن مردم نماد آزادی، راحتی و امکانات است. در ابتدا که خودرو وارد زندگی بشر شد یک تغییر فوق العاده بود و همه از آن لذت می بردند ولی به دنیای فعلی نگاه کنید بخش بزرگی از دنیای ما را بزرگراه و جاده ها احاطه کرده اند. این اتفاقی است که در مورد داده ها هم به گونه ای دیگر رخ خواهد داد. 

طرح یک سوال مهم

به نظر شما مزایا و امکاناتی که این دنیای دیجیتال، داده ها و کلان داده برای ما به ارغوان می آورند بیشتر است یا دردسرهایی که با خود خواهد داشت؟

One Comment

Leave a Reply