UA-119771777-1
پردازش تصویر و ویدئوکلان داده

چرا ویدئو یکی از بخش های بزرگ کلان داده است؟

چرا ویدئو یکی از بخش های بزرگ در کلان داده است؟

سال های زیادی است که کلان داده ها بر روی اعداد و حروف تمرکز داشته است مانند : آمار فروش، نتایج پزشکی، آب و هوا، سنسورها، توئیت ها، مقالات خبری و… ؛ اما در حال حاضر با توجه به حجم زیاد ویدئویی که در فضای مجازی تولید می شود، می توان از آن به عنوان یکی از منابع اصلی کلان داده نام برد. در آینده نزدیک شرکت ها باید پس از انتشار ویدئوهای تبلیغاتی یا آموزشی خود، برای بررسی نیازمندی های مشتریان باید با استفاده از نظرات مشتریان به تحلیل های علمی بپردازند. به لطف دوربین های دیجیتال، گوشی های تلفن همراه و دوربین های نظارتی ما قادر به ضبط ویدئو در مقیاس بی سابقه ای هستیم. یوتیوب (Youtube) به عنوان بزرگترین سرویس اشتراک ویدئویی، در هر دقیقه حدود ۱۰۰ ساعت موضوع جدید در آن ایجاد و یا بروزرسانی می شود،  اما این نوع اطلاعات عموما فاقد اطلاعات و بدون برچسب های دقیق هستند. در ادامه به کاربرد بینایی رایانه و پردازش ویدئو خواهیم پرداخت.

کاربرد بینایی رایانه (computer vision)

اخیرا تکنیک هایی مانند یادگیری ماشین به پیشرفت های چشمگیری در زمینه هایی نظیر بینایی کامپیوتر ، تشخیص گفتار و درک زمان منجر شده است. شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند عمدتا در شرکت هایی مانند گوگل، ماکروسافت و یاهو هستند که بر روی تولید مواردی نظیر دستورات صوتی در کنسول های بازی و تلفن های همراه فعالیت می کنند. ؛ اما با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون حمایت از تولید ملی و تکیه بر جوانان متخصص دانشگاهی، شرکت آرمان رایان شریف با تکیه بر تخصص های برتر خود در حوزه یادگیری ماشین،پردازش متن، تحلیل فضای مجازی ،پردازش تصویر و ویدئو این امکان را برای کشور عزیزمان فراهم کرده است تا با شرکت های خارجی در این حوزه به رقابت بپردازد؛ جالب است بدانید که در تشخیص تصاویر در گالری های آنلاین به منظور برچسب گذاری و طبقه بندی آن ها نیز تلاش هایی در بین متخصصین در حال انجام است.

حجم داده های ویدئویی بیشتر از آن چیزی است که شرکت هایی نظیر گوگل و فیس بوک منتظر R&D شرکت های کوچک باشند و به طور پیوسته در حال گسترش سامانه های ذخیره سازی و تحلیل کلان داده ها هستند.

پردازش ویدئو و بازار

بازارهای نوین و شرکت هایی که به کسب و کارشان برای رسیدن به اهداف بالاتر اهمیت می دهند در حال حاضر از تحلیل های علمی دقیقی استفاده می کنند تا از وضعیت فروشگاه های هدف خود با خبر شوند تا جایی که به رفتار مردم در حال راه رفتن، ایستادن و تماشا کردن اهمیت می دهند. نرم افزارهای تشخیص چهره به فروشگاه ها کمک می کند تا سن، جنسیت و نژاد خریداران را تعیین کند و تبلیغات را برای گروه هدف انجام دهد.

یکی از فعالان این حوزه به اسم “استیو راسل” درباره نقش ویدئو و در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از منابع مهم هوش تجاری می گوید : ” در حال حاضر درک رفتار مشتریان و اینکه چرا برخی از آن ها علی رغم پیگیری و تماشای برخی محصولات، از خرید منصرف می شوند به عنوان یکی از اهداف پردازش ویدئو در این حوزه کاری است. “

و در پایان :

تکنیک های بینایی رایانه سعی می کنند با استفاده از روش های پیشرفته خود مردم را از فضای تصاویر ساده بیرون بیاورند و به کاربران خود با ویدئوهای هدف دار، یک دید واضح از یک فروشگاه خیالی بدهند تا با توجه به نیازمندی خود، فروشگاه مورد علاقه خود را بسازد، هرچند شاید این موضوع نگرانی هایی راجع به رعایت حریم خصوصی افراد ایجاد کند اما بازار را به سمت فروش بیشتر سوق می دهد و آن ها می توانند در وقت و هزینه خود مقدار قابل توجهی صرفه جویی داشته باشند.

اینها تنها گوشه ای از کاربرد پردازش ویدئو و دید رایانه است، اینکه در چه حوزه هایی و تا چه میزان می توان از این روش استفاده کرد موضوعی است که در مقاله های آینده به آن های می پردازیم.

Leave a Reply