UA-119771777-1
هوش مصنوعی

۵ راهی که هوش مصنوعی پیش پای ما خواهد گذاشت

By مهر ۲۴, ۱۳۹۷ No Comments

هوش مصنوعی  Artificial Intelligence تکنولوژی نسبتا جدیدی است که به سرعت به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. ابزارهایی مانند پرداخت های هوشمند یا دستیار هوشمند اپل و دیگر فعالیت های ایجاد شده با هوش مصنوعی به قدری در زندگی ما عادی شده که حتی به چشم ما هم نمی آید.

حتی مفهوم خودروهای بدون سرنشین که در گذشته نه چندان دور یک حقیقت دور از ذهن بود امروزه به یک واقعیت ملموس تبدیل شده است.

علیرغم این آشنایی ما با هوش مصنوعی تغییراتی که قرار است هوش مصنوعی در زندگی و کسب و کار ما ایجاد کند هنوز از راه نرسیده است. در اینجا به ۵ مورد از این تغییرات اشاره خواهیم کرد.

بله!!! ربات جایگزین انسان می شود

بزرگ ترین تذس از هوش مصنوعی درباره جایگزینی انسان با ربات و حتی بیش از آن تسلط ربات بر انسان است. تا جایی که Elon Musk  بنیانگذار Tesla  نیز در این باره ابراز نگرانی کرده است.

قصد انکار کردن این موضوع را نداریم که هوش مصنوعی بخشی از شغل های امروزی انسانی را از بین خواهد برد. بر اساس تحقیق House of Lord Digital Skills  در بریتانیا ۳۵ % شغل ها تا دو دها آینده از بین خواهد رفت.

شغل های تولیدی اولین قربانیان رباتیک شدن صنعت بوده اند و این چرخه به مشاغلی مثل جسابداری نیز کشیده خواهد شد و حتی در آینده به تحلیل داده و حوزه های دیجیتال.

اما نگران نباشید! هوش مصنوعی شغل های جدیدی ایجاد خواهد کرد

هوش مصنوعی دو رو دارد. شاید برخی مشاغل را حذف کند ولی شغل های جدیدی نیز ایجاد خواهد کرد. تکنولوژی با از بین بردن تعدادی شغل دریایی از فرصت ها و شغل های جدید را ایجاد خواهد کرد. بخصوص در حوزه IT  و حوزه های دیجیتال و خبر بهتر اینکه شغل های ایجاد شده از نظر درآمدی بسیار بالاتر از شغل های حذف شده هستند.

در میان ترس و نگرانی در مورد هوش مصنوعی دانستن این نکته لازم است که ربات ها توسط انسان ساخته شده اند و توسط انسان برنامه ریزی می شنود و آموزش می بینند تا فعالیت های کاری ما را ساده تر کنند.

کارکردن از هرجایی می تواند رنگ واقعیت بگیرد

رقابت در بین کسب و کارها مدام درحال شدیدتر شدن است و برگ برنده شرکت ها جذب استعدادهای برتر و متخصص است. این افراد قطعا همگی در یک شهر و حتی یک کشور سکونت ندارند پس ناچار و ناگزیر باید بپذریم که سبک جدید از کار کردن شکل خواهد گرفت.

این شکل سبک کاری از تغییراتی است که هوش مصنوعی با خود به همراه می آورد و شرکت هایی نظیر گوگل چندین سال است نه تنها از آن استفاده می کنند بلکه از آن بهره نیز گرفته اند.

افزایش بهره وری همزمان با کاهش هزینه

ربات ها بسیار سریع تر از انسان کار میکنند و نیاز به دستمزدهای سالانه هم ندارند. به این معنی که کسب و کار در بخش های خاصی نظیر خرده فروشی یا حسابداری می تواند از هوش مصنوعی استفاده کند تا بتواند از کارایی بیشتر با قیمت پایین تر بهره مند شود. خطر استفاده کمتر از روبات نیز کمتر است زیرا خطای انسانی دیگر وجود ندارد.

هوش مصنوعی به یادگیری مهارت های جدید کارکنان کمک می کند

کارکنان آینده به نبال شرکت هایی می گردند که آن ها را برای کارهایی خارج از تخصص خود آموزش بدهند.  برای مثال  MySong  یک برنامه کاربردی است که می تواند به افرادی که هیچ تجربه ای در نوشتن آهنگ و یا نواختن ساز های موسیقی دارد کمک کند.

دیگر برنامه های مشابه می توانند به یادگیری زبان های جدید و همچنین سایر مهارت های دیگر کمک کنند. بهره گرفتن درست از این ابزارها قدمی حیاتب برای شرکت هایی سات که می خواهند در آینده پیش رو باشند.

خورشید هوش مصنوعی درحال طلوع است. این یک حقیقت غیر قابل انکار است. ما برای فردا چه فکری کردیه ایم؟

Leave a Reply